Na cestách jazdí 33-tisíc potenciálnych vrahov. Alkoholikov. Nikto s tým nič nerobí. Vrahovia na cestách

 Aj keď Slovensko v Európe patrí medzi krajiny s najprísnejšími zákonmi proti opitým vodičom, v praxi sa to príliš neprejavilo. Mnohým tragédiám na cestách by sa pritom dalo predísť, keby si lekári plnili povinnosť a alkoholikov ohlasovali na polícii. „Treba si uvedomiť, že na Slovensku jazdí asi 33-tisíc alkoholikov,“ povedal pre Aktuálne.sk dopravný psychológ Karol Kleinmann. Ako dodal, ide o ľudí s potvrdenou závislosťou, diagnózou F10, ktorí by sa mali liečiť a rozhodne nesedieť za volantom.

Riziká lekárskeho tajomstva

Podľa Kleinmanna je problém v tom, že hoci sa o týchto veciach vie, nikto to nerieši – ani príslušné úrady, ani samotní lekári. Ak aj u svojich pacientov zistia, že sú závislí od alkoholu, nekonajú, hoci by to podľa zákona mali oznámiť polícii. Dopravný psychológ také správanie označuje za „Lubitzov efekt“ – podľa nemeckého pilota Andreasa Lubitza, ktorý vlani so 150 ľuďmi na palube lietadla úmyselne vrazil do vrchu vo francúzskych Alpách. Nikto z nich haváriu neprežil. „Aj vtedy všetci lekári vedeli, že je psychicky chorý, trpí depresiami a nemal by riadiť ani kolobežku, nie ešte veľké dopravné lietadlo. Je to zvláštna lekárska etika – neprezradiť, čo tomu pacientovi je,“ zhodnotil Kleinmann, podľa ktorého takto postupujú i naši lekári. O závislých pacientoch mlčia, aby nestratili ich dôveru. Pritom medzi nimi sú aj vodiči, ktorí jazdou pod vplyvom alkoholu pravidelne ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Alkoholikmi môžu byť aj vodiči autobusu, kde je riziko ešte vyššie. „Lekári majú zo zákona povinnosť oznámiť, u koho zistili závislosť od alkoholu, ale nerobia to,“ zdôraznil dopravný psychológ.

Odvykať, nie šoférovať

Podľa Kleinmanna bola alkoholičkou aj 30-ročná vodička, ktorá v nedeľu spôsobila dopravnú nehodu v okrese Trebišov. Jej divokú jazdu nafilmovali cestujúci z auta idúceho za ňou. Zo záznamu, ktorý v pondelok zverejnila polícia a priniesol ho aj portál Aktuálne.sk, vidieť, ako opitá šoférka rýchlo kľučkuje, až kým na zákrute neprešla do protismeru, kde narazila do protiidúceho auta. Jeho 20-ročná vodička bola na mieste mŕtva. Žena, ktorá nehodu spôsobila, vyviazla s ľahšími zraneniami. V krvi jej namerali až 2,5 promile alkoholu. Podľa Kleinmanna je to také množstvo, že svedčí o jej závislosti. „Ako je možné, že jedna žena má už za bieleho dňa toľko alkoholu v krvi? Mohla mať nejaké problémy, ale aby mala 2,5 promile, to by musela vypiť aspoň pol až trištvrte litra borovičky,“ zhrnul psychológ. Práve takí alkoholici by podľa neho nemali viesť auto. V praxi sa však stáva, že ich lekári vyšetria a tým sa to končí. Namiesto toho by mali ísť aspoň na trojmesačnú protialkoholickú liečbu a aj po nej ešte minimálne dva roky chodiť na kontrolu k lekárovi. „Všetci zodpovední to vedia, ale nič sa nedeje. Je to úplne zanedbaná prevencia. Na cesty púšťame 33-tisíc potenciálnych vrahov a nikto s tým nič nerobí,“ varoval Kleinmann.

Zákony sú dobré, ale...

Pokiaľ ide o legislatívu v tejto oblasti, odborníci sa zhodujú, že po úprave spred piatich rokov patrí k najlepším v Európe. Akurát sa dostatočne nevyužíva. Podľa zákona dnes stačí, aby vodičovi namerali viac ako jedno promile alkoholu v krvi a automaticky sa to pokladá za trestný čin, za čo mu hrozí až rok vo väzení. Ako pripomenula odborníčka na trestné právo Lucia Kurilovská, v týchto prípadoch dokonca platí prezumpcia viny. „Ak niekto odmietne skúšku na prítomnosť alkoholu v krvi a polícia to nevie skontrolovať, bude stíhaný a môžu ho odsúdiť,“ uviedla pre Aktuálne.sk. Podľa nej je legislatíva nastavená dobre, ale štatistiky ukazujú, že ani to nepomohlo. Nemyslí si však, že by to vyriešili vyššie tresty. „Nie som zástankyňou zvyšovania trestných sadzieb. Možno by pomohla skôr prevencia, alebo poukazovanie na to, že páchatelia za to naozaj boli odsúdení,“ vysvetlila Kurilovská, ktorá je i rektorkou policajnej akadémie. Práve súdy by podľa nej mali byť dôslednejšie. Obvinení často končia iba s podmienečným trestom a odobratým vodičským preukazom. Legislatíva pritom podľa Kurilovskej ponúka aj iné možnosti, ako previnilcov potrestať bez toho, aby putovali za mreže. „Súdy by napríklad mohli využívať trest domáceho väzenia, monitorovacie náramky alebo povinné práce,“ vymenovala expertka na trestné právo. S tým, že má Slovensko dosť prísne zákony na to, aby riešilo jazdu pod vplyvom alkoholu, súhlasí aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Ako sa však ukazuje, pre niektorých vodičov ani to nestačí,“ poznamenal.

Videá ako prevencia

Keď polícia zverejnila spomenutý videozáznam z nehody, za ktorú mohla opitá vodička, na internete to vyvolalo rozporuplné reakcie. Väčšina ľudí to schvaľovala, no našli sa aj takí, čo to kritizovali. Podľa nich to bolo neetické a zasiahlo to do súkromia rodiny obete. S tým však odborníci nesúhlasia. Naopak, sú presvedčení, že je to vhodné preventívne opatrenie, ktoré by pre ostatných šoférov mohlo slúžiť ako odstrašujúci príklad. „Má to jednoznačne veľmi silný výchovný efekt,“ skonštatoval Drahovský. Ako doplnil, bol by za to, aby polícia zverejňovala nielen filmové zábery, ale aj ich rozbory. Napríklad tie, čo sú vo vyšetrovacom spise, lenže upravené – bez osobných údajov. „Slúžilo by to ako výstraha pre hazardérov so životom a pri výučbe by to mohli využívať aj autoškoly,“ komentoval dopravný analytik. Pri zmienenej nehode z okresu Trebišov boli podľa neho všetky okolnosti jasné, no sú tiež situácie, kde je dobré poukázať na to, čo pri nich hrozí a ako sa môžu skončiť. Práve na to by bol dobrý odborný rozbor nakrútených záberov. Podobne sa vyjadril i Kleinmann, ktorý by privítal zverejňovanie takých videí aj s komentármi. Čo sa týka brutality záberov, v televízii dnes podľa neho často vidieť oveľa horšie veci, takže si nemyslí, že by to malo niekoho pohoršovať. „Malo by sa vplývať na city, lebo cez emócie sa menia aj naše postoje. A za väčšinu nehôd môže práve zlyhanie psychiky,“ uzavrel dopravný psychológ.

   
Uverejnené v ADPSR správy

Pridaj komentár

Prihláste sa
Ak chcete prezerať všetok obsah bez obmedzenia, prípadne pridávať nový,prihláste sa alebo sa zaregistrujte.

Zabudli ste heslo?
Akcie a podujatia
EFPA EFPA EFPA EFPA EFPA            CONFERENCE INDEX            EFPA