Stav na slovenských cestách

V budúcnosti môžu byť počty nehôd vyššie, pokiaľ sa nezačnú diať radikálne zmeny, myslí si prezident Asociácie dopravných psychológov Karol Kleinmann.

Prázdniny sa nezačali šťastne na cestách. Čomu pripisujete taký vysoký počet úmrtí?

Osobne si myslím, že nehodovosť bude dokonca stúpať. Dopravní psychológovia už minimálne dva roky upozorňujú, že momentálna legislatíva stagnuje a nezodpovedá skutočnému stavu na cestách.

Môžete to spresniť?

V prvom rade sú rizikom mladí vodiči, ktorí nie sú dostatočne pripravení. Úzko to súvisí s autoškolami, ktorých je veľké množstvo a mnohé z nich sú svojou kvalitou nepostačujúce. Tým, že súperia o klienta svojou cenovou politikou a zanedbávajú kvalitu kurzu, sa na cestu dostávajú "neorazení“ vodiči. Ďalším rizikom na cestách sú motorkári, ktorí nie sú reálne pripravení a jazdia bezohľadne, premýšľajú v zmysle "nemám čo stratiť“. Čoraz častejšie prípady sú aj jazdy obrovskou rýchlosťou, pričom si to daní vodiči ešte aj nahrávajú, príčinou takéhoto správania sú podľa mňa neaktuálne sankcie a bagatelizovanie rýchlosti vodičov na vplyv nehôd vyňatím rýchlej jazdy ako závažného porušenia pravidiel cestnej premávky.

Rizikoví sú chodci aj cyklisti.

Do kategórie neriešených problémov patria cyklisti, infraštruktúra cyklotrás na Slovensku je svojou kvalitou na chvoste Európy. Riziko môžu predstavovať aj chodci, keď je nedostatočne označený priechod pre chodcov. Na cestách, hlavne pri ich oprave, sa tiež používa veľké množstvo značení, ktoré sú v podstate zbytočné. Vodič vie za jednu sekundu prijať zhruba štyri podnety. Ak má teda pred sebou niekoľko značiek a výstrah, čo býva na slovenských cestách hlavne pri opravách vozovky bežné, nestačí toľko informácií naraz spracovať. K ostražitosti neprispievajú ani reklamné plochy popri cestách, ktoré značne zaťažujú pozornosť vodičov.

Nestojí za nehodami aj chýbajúca sebareflexia nevyjazdených vodičov? Tí často pomalou jazdou blokujú rýchle pruhy na diaľniciach.

Akákoľvek rýchlosť, ktorá sa na diaľnici pohybuje na hranici 60 kilometrov za hodinu, predstavuje pre plynulý chod premávky ohrozenie, taký vodič by mal jazdiť vedľajšími cestami. Kvôli pomalým vodičom na vozovkách vzniká zbytočné nebezpečenstvo, nervozita, bezohľadné predbiehanie a iné porušovania zákonov o cestnej premávke. Takéto skutočnosti by mala kontrolovať polícia so snahou eliminovať tento typ šoférov.

Aký vplyv má teraz v lete napríklad horúce počasie na spôsob jazdy?

V zime sa šmýka, na jeseň je zas prudký dážď. Vodiči sa musia prispôsobiť situácii na vozovke, to znamená aj počasiu. Sto vodičov prejde rovnakú jazdu v teple bez nehody, stoprvý spôsobí vážnu dopravnú nehodu. Môže to byť technickým stavom vozidla či počasím, ale vo väčšine prípadov to má na svedomí ľudský faktor. Tomu však na Slovensku nik nevenuje veľkú pozornosť. Podľa môjho názoru by mal vodič po každej vážnej dopravnej nehode absolvovať psychologické vyšetrenie, či je vôbec spôsobilý riadiť vozidlo. Za tie roky, čo vodič vlastní vodičský preukaz, sa mu môže zhoršiť zrak, reflexy, môže mať vážnu chorobu, ktorá môže výrazne ovplyvňovať jeho konanie a úsudok. Zdravotný stav vodiča  v nemôže obsahovať zdravotné a psychické  kontraindikáciami, ktoré ukladá zákon.

Uverejnené v ADPSR správy

Pridaj komentár

Prihláste sa
Ak chcete prezerať všetok obsah bez obmedzenia, prípadne pridávať nový,prihláste sa alebo sa zaregistrujte.

Zabudli ste heslo?
Akcie a podujatia
EFPA EFPA EFPA EFPA EFPA            CONFERENCE INDEX            EFPA