Prezídium Asociácie dopravných psychológov SR dostalo niekoľko podnetov o tom, že dopravní psychológovia pri ich službách poskytujú dumpingové ceny. Údajne najčastejšie porušujú odporučené ceny pri odbornom poradenstve vodičov a pri vyšetreniach, ktoré sa vykonávajú na prístrojovej technike.
Ako to je vlastne s cenami v psychológii? Ako sa kalkulujú? Čo keď mám nulové náklady, som šikovný alebo podvodník? Ceny, ktoré odporúčala ešte v roku 2009 SKP boli kalkulované na základe cien zdravotných poisťovní. Tieto boli síce nižšie ako reálna hodnota psychologického vyšetrenia, ale boli jediné, ktoré vtedy boli na trhu a dali sa porovnať so psychologickými výkonmi v súkromnej praxi. I keď diskusia v roku 2013 k novým cenám zo strany dopravných psychológov bola minimálna, odporučené ceny odrážajú aktuálnu cenovú politiku na Slovensku, vrátane cenového podhodnotenia niektorých psychologických služieb. Existuje však skupina dopravných psychológov, ktorá tieto relatívne nízke ceny nikdy neakceptovala a svoju prácu "oceňovala" ešte nižšími cenami, ako boli odporučené stavovskou organizáciou. Podľa viacerých právnikov odporučené ceny vyjadrujú zvyčajne spodnú hranicu ceny. Ak je cena pod touto hranicou, označuje sa ako dumpingová, čiže ako cena tovaru alebo služby, ktorá je výrazne nižšia ako cena za ten istý tovar alebo službu u konkurencie na tom istom trhu. Dumpingová cena je často taká cena, ktorá nepokrýva ani len náklady vynaložené na daný tovar alebo službu.
Ako môže potom určitá skupina psychológov dávať také ceny, ktoré nepokrývajú ani náklady na danú službu? Jednoducho! Oni žiadne náklady nemajú. Využívajú viaceré skutočnosti, ktorými je už dlhšie deformovaná cenotvorba nielen u psychológov. Jednou z deformácii v dopravnej psychológii je skutočnosť, že materiálno technické vybavenie pre dopravnú psychológiu nie je jasne stanovené. Podľa Výnosu MZ SR z roku 2008 pre klinického psychológa stačí iba 12 m2 ambulancie na to , aby vykonával špecializovanú prácu. To, že viac ako polovina klinických psychológov má aj certifikát na dopravnú psychológiu, daný dokument doteraz neriešil. Kde psychológ položí prístrojovú techniku, ktorú predpisuje zákon č. 8/2009 Z.z. a Vyhláška č.9/2009 Z.z. vrátane ich noviel, nikoho netrápi. Väčšine psychológov to pravdepodobne vyhovuje, vrátane vydávania licencií typu "A " , kde stačí, že psychológ do tlačiva napíše , že ju vykonáva na tej istej adrese ako býva alebo že pracuje v nemocnici. Nikto zatiaľ nepreveroval, kde psychológovia s licenciou typu "A", majú uloženú zdravotnú dokumentáciu. Azda doma alebo v nemocnici, kde pracujú? Majú vôbec túto súkromnú činnosť zamestnávateľmi povolenú alebo oznámili daňovým úradom, že využívajú časť svojho súkromného majetku na podnikanie?
V súvislosti s oživením dopravno-psychologických činností v roku 2009 zažívame zaujímavé praktiky niektorých psychológov, ktorí síce majú certifikát z dopravnej psychológie , ale zväčša už potom nič iného v tejto činnosti nesplňujú. Títo psychológovia dokážu s minimálnymi nákladmi urobiť pomerne slušný obrat, lebo neplatia nájom za priestory, diagnostické testy kopírujú , nemajú žiadneho zamestnanca a neabsolvovali žiadne vzdelania v tejto oblasti, následne nedodržiavajú odborné postupy a časové limity najmä v odbornom poradenstve pre vodičov. Ich ceny bývajú tak nízke, že pripomínajú čínskych a vietnamských trhovníkov, ktorí predávajú treťotriedny tovar, zväčša ilegálny a "fejkový". A niektorí naši kolegovia sa na nich vo svojej podstate začínajú podobať. Na verejnosť prenikli informácie, že už nevyšetrujú, ale iba pečiatkujú a inkasujú.Nízke ceny, snaha o čo najnižšie náklady, stiesnené priestory na prácu, maximálne jedna licencia na prístrojovú techniku a večná dilema, či ju vôbec po roku obnoviť, nosenie posudkov do kaviarní a reštaurácií, to všetko znižuje úroveň slovenskej dopravnej psychológie. Cena má byť za vykonanú prácu a nie to, že som si náhodou urobil certifikát z dopravnej psychológie. Psychológ vo svoje kalkulácii musí mať aj financie na investície a svoj odborný rast Nech sú nám príkladom zubní lekári. Keby ošetrovali pacientov iba podľa zdeformovaného cenníka zdravotných poisťovní, nikdy by nemali moderné ambulancie, kde už trhanie zubov nebolí.
Porušovanie postupov a pravidiel , ktoré sú popísané vyššie, môžu mať pre dopravného psychológa viacero sankčných následkov. Nedodržanie predpísaných hodín na odborné poradenstvo pre vodičov, vystavenie potvrdenia alebo dokladu bez psychologického vyšetrenia, môže byť hodnotené ako závažné porušenie povinnosti stanovenej vyšetrujúcemu psychológovi všeobecne záväzným právnym aktom, a to ako zanedbanie starostlivosti o klienta nedodržaním predpísaného postupu. Ináč povedané, takýto psychológ neposkytol danej osobe plánovanú zdravotnú starostlivosť. Dôsledky si domyslite samy.
Psychológovia by mali vedieť aj skutočnosť , že podľa Obchodného zákonníka 513/1991 Zb. sa v § 44 zakazuje nekalá súťaž ( konanie, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi), ktorá môže privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom, kde ako formy nekalej súťaže spadajú aj dumpingové a neprimerané ceny .
V Bratislave 27.10.2013 PhDr. Karol Kleinmann, Prezident ADPSRигровые автоматы без регистрации и бесплатно
new york new york hotel and casino
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.