Vyspelé motoristické krajiny už niekoľko rokov uplatňujú postupy a metódy, ktoré majú meniť nevhodné návyky a postoje motoristov v cestne premávke. V zásade sa vychádza z poznatku, že ak sa zmenia postoje motoristov , zmení sa aj ich správanie. Tímy lekárov, psychológov , právnikov a dopravných policajtov hľadali spôsob, ako znížiť počet dopravných nehôd, najmä však ako zmeniť správanie vodičov na cestách tak, aby jazdili ohľaduplnejšie, menej agresívne a najmä, aby nepožívali alkohol, návykové látky a lieky.
I keď zo psychologického hľadiska je pochvala účinnejšia ako trest, existujú mnohé činnosti, resp. motívy a postoje človeka, kde by sa štandardná pochvala míňala účinkom. Širokej verejnosti je menej známy psychologický pojem perzuázia - presvedčovanie, ktorý sa používa pri zmene postojov človeka. V posledných desiatich rokoch sa v Európe začala používať perzuázia ako jeden zo nástrojov pri doškoľovaní vodičov, ktorí sa dopustili dopravného priestupku. Preto polícia čoraz častejšie ustupuje od priameho výberu pokút od vodičov a nahrádza ich špecializovanými kurzami. Pochopiteľne kurzy pre nedisciplinovaných vodičov sú pomerne drahé a navyše previnilec strávi niekoľko hodín navyše s odborným inštruktorom, psychológom alebo lekárom.
Ako to je v Európe?
Formy poradenských a rehabilitačných opatrení pre vodičov v Európe nie sú žiadnou novinkou. Prvé programy vznikli v Rakúsku už v roku 1970. V Nemecku začali s intenzívnymi rehabilitáciami od roku 1995. Postup pri rehabilitácii v štátoch, ktoré ich zaviedli, je podobný . Používa sa najmä u vodičov, ktorí požili alkohol a iné návykové látky . Trvanie rehabilitácie je rozdelené do 4 sedení po 3.15 hod. , v priebehu 4 týždňov, vedené sú špeciálne vyškolenými psychológmi. Cena jedného kurzu sa pohybuje okolo 600 euro.
Medzi najčastejšie formy rehabilitácie v EU patria: pohovor s dopravným psychológom, dopravno psychologické vyšetrenie, rehabilitačné kurzy, povinné doplnkové kurzy pre mladých vodičov – delikventov, dobrovoľné kurzy ďalšieho vzdelávania, krátkodobé kurzy defenzívnej jazdy, program BUSS, Terapia IVT-Ho, Alkolock a.i
Prečo má štát taký prísny meter na vodičov?
Podľa WHO sú úmrtia následkom dopravných nehôd globálne najväčšou zložkou násilných smrtí (23%). U ľudí medzi 10 a 24 rokmi sú dopravné nehody najčastejšou príčinou smrti, v kategórií do 44 rokov sú druhou najčastejšou príčinou. Dopravné odvetvie prispieva s európskych krajinách k HDP asi z 10%, dopravné nehody stoja priemerne 4% HDP. V roku 2010 bolo na Slovensku pod vplyvom alkoholu spôsobených celkom 2113 dopravných nehôd a bolo pri nich usmrtených 24 osôb /7,8%/, ťažko zranených bolo 142 osôb a 804 bolo ľahko zranených.
Väčšina sankčných opatrení na Slovensku má v doprave represívny charakter a vodič nemá žiadnu šancu preukázať, že išlo o náhodu a že nepatrí do skupiny tzv. rizikových vodičov. V roku 2011 zaviedla slovenská legislatíva nové opatrenia, ktoré majú pomôcť meniť postoje vodičov k požívaniu alkoholu a návykových látok za volantom. Vychádzalo sa najmä z Moskovskej deklarácie o bezpečnosti v doprave z roku 2009, ktorá bola zapracovaná do vízie Národného plánu SR na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Medzi kľúčové opatrenia SR v oblasti ľudského faktoru v rokoch 2011-2020 bolo zaradené zníženie dopravnej nehodovosti v dôsledku požitia alkoholu a drog.
Slovensko sa pri sankcionovaní vodičov sa vyhlo tzv. bodovému systému, ktorý používa 17 krajín Európy. V tomto systéme má vodič pridelený určitý počet bodov, ktoré mu polícia môže odobrať za priestupky, ktorých sa dopustí. Pochopiteľne okrem odobratia bodov vodič zaplatí aj príslušnú pokutu. Ak vodič stratí všetky body, polícia mu odoberie vodičský preukaz a vodič musí absolvovať proces, ako keby nikdy vodičský preukaz nemal, čiže autoškolu, posúdenie zdravotnej a psychickej spôsobilosti, policajné testy atď.
Čo je odborné poradenstvo?
Odborné poradenstvo je profesionálna odborná psychologická činnosť zameraná na osobu, ktorá sa dopustila priestupku alebo trestného činu vedenia motorového vozidla pod vplyvom alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva, prípadne na osobu, ktorej takáto povinnosť vyplýva zo zákona. Odborné poradenstvo má viesť k zodpovednému a bezpečnému správaniu sa takejto osoby ako účastníka cestnej premávky. Ide teda o systematické opatrenia voči porušovateľom dopravných predpisov – zvlášť pre vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu. Cieľom odborného poradenstva je zmena správania vodiča v takých intenciách, aby sa predišlo budúcim priestupkom.
Slovenská legislatíva pri sankcionovaní vodičov, ktorí požijú alkohol, návykové látky alebo lieky, použila direktívnejší spôsob ako okolité štáty. Jednak do odborného poradenstva zaradila všetkých vodičov, ktorí sa len „dotknú“ alkoholu. Okolité štáty odlišujú množstvo vypitého alkoholu a sankcie nastávajú od 0,3 promile, resp. 1,0 promile alkoholu v krvi. Zahraniční vodiči tiež majú možnosť voliť medzi kurzom alebo niekedy až trojnásobnou pokutou a dlhším obdobím, počas ktorého im bude odobraté vodičské oprávnenie.
A čo som ja blázon, že musím ísť psychiatrovi?
Na Slovensku je momentálne v platnosti jeden druh rehabilitačného programu, a to „Odborné poradenstvo pre vodičov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholických nápojov“ a jeho alternatívna verzia „ Odborné poradenstvo pre vodičov, ktorí jazdili pod vplyvom návykových látok alebo liečiv.“ Názov „Rehabilitačný program“, ktorý sa používa v celej Európe , bol slovenskou legislatívou zamietnutý z dôvodu, že tento termín presne nevystihuje psychologickú činnosť, pomocou ktorej má dôjsť k zmene správania vodiča.
Počet liečiacich sa alkoholikov sa v SR odhaduje na 15-20 tisíc. Počet osôb, ktoré inklinujú k alkoholu i za cenu porušenia určitých pravidiel sa odhaduje na 200 -300 tisíc. Osoba, ktorá od 1.11.2011 bude dôvodne podozrivá, že požila alkohol alebo návykové látky a liečiva alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, bude musieť absolvovať vyšetrenie u psychiatra. Ak psychiater zistí závislosť od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva, je povinný postupovať podľa § 90 ods. 3. a podmieniť vrátenie vodičského preukazu ústavnou liečbou. Ak psychiater nezistí závislosť od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva, orgán Policajného zboru rozhodne o povinnosti podrobiť sa odbornému poradenstvu u posudzujúceho psychológa. Toto opatrenie by malo vylúčiť z premávky tých vodičov, ktorí napriek diagnóze F.10 / alkoholizmus/ sa neliečia a stále ohrozujú účastníkov cestnej premávky.
Organizácia odborného poradenstva
Ak vodič, ktorému mu bol nameraný alkohol, alebo sa odmietol podrobiť skúške na jeho zistenie a psychiater u neho nezistil závislosť od alkoholu, odošle policajný orgán tohto vodiča na odborné poradenstvo k dopravnému psychológovi. Ten istý postup platí aj pri zistení návykových látok alebo liečiv.
Organizácia odborné poradenstva od 1.11.2011 sa riadi nasledovnými pravidlami:
- po dobu celého trvania ho vykonáva rovnaký posudzujúci psychológ.
- odborné poradenstvo pozostáva zo štyroch skupinových stretnutí a individuálneho výstupného rozhovoru. Jedno skupinové stretnutie trvá tri hodiny, pričom jedna hodina trvá 45 až 60 minút. Interval, v ktorom sa jednotlivé skupinové stretnutia realizujú, je najmenej 7 a najviac 14 kalendárnych dní. Individuálny výstupný rozhovor trvá najviac jednu hodinu a musí sa absolvovať najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa posledného skupinového stretnutia. Skupinového stretnutia sa môže zúčastniť v jednej skupine najviac dvanásť osôb, ktoré sa podrobujú odbornému poradenstvu.
- ak sa osoba zo závažných dôvodov nemôže zúčastniť skupinového stretnutia, posudzujúci psychológ určí dátum, čas a miesto náhradného skupinového stretnutia. Závažnosť dôvodov posudzuje posudzujúci psychológ, pričom náhradné skupinové stretnutie možno určiť len raz počas odborného poradenstva.
- podmienkou pre vystavenie dokladu o podrobení sa odbornému poradenstvu je absolvovanie všetkých skupinových stretnutí s aktívnou účasťou a absolvovanie individuálneho výstupného rozhovoru. Osobe, ktorá sa nedostaví na všetky skupinové stretnutia v čase určenom posudzujúcim psychológom, posudzujúci psychológ nevystaví doklad o podrobení sa odbornému poradenstvu.
- osobe, ktorá sa dostaví na skupinové stretnutie alebo individuálny výstupný rozhovor pod vplyvom alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva, nebude povolená účasť na skupinovom stretnutí alebo individuálnom výstupnom rozhovore a posudzujúci psychológ jej nevystaví doklad o podrobení sa odbornému poradenstvu.
Obsah odborného poradenstva
- Na prvom stretnutí je vodič informovaný o zákonnej úprave odborného poradenstva, o pravidlách odborného poradenstva. Je daný priestor na zoznámenie sa v rámci skupiny, vyslovenie očakávaní a obáv účastníkov skupiny, popis okolností porušenia pravidiel cestnej premávky a zákonných ustanovení pod vplyvom alkoholu z hľadiska samotných účastníkov skupiny, štatistika nehodovosti, somatické, psychické, sociálne a právne dôsledky dopravnej nehody.
- Na druhom stretnutí sa analyzujú okolností porušenia pravidiel cestnej premávky a zákonných ustanovení pod vplyvom alkoholu účastníkmi odborného poradenstva, skupinová diskusia. Analyzujú sa motívy porušenia pravidiel cestnej premávky a zákonných ustanovení pod vplyvom alkoholu účastníkmi odborného poradenstva. Preberajú sa somatické, psychické, sociálne a právne dôsledky porušenia pravidiel cestnej premávky a zákonných ustanovení pod vplyvom alkoholu vyplývajúce konkrétnym účastníkom odborného poradenstva, možné následky pretrvávajúceho správania.
- Tretie stretnutie je venované pôsobeniu alkoholu na úrovni fyziologickej, kognitívnej a behaviorálnej, analýze motívov pitia jednotlivých účastníkov a role alkoholu v spoločnosti. Účastníci sa zoznámia s problematikou zvyškového alkoholu, odhadovou výpočtovou formulkou podľa Widmarka. Analyzuje sa narušenie dopravného správania pod vplyvom alkoholu, nebezpečenstvá a riziká v cestnej premávke.
- Na štvrtom stretnutí sa preberajú najmä techniky odmietnutia alkoholu. Účastník sa učí spoznávať sebaobraz a ako ho vnímajú druhí vzhľadom k aktuálnej situácii. Rozoberajú sa individuálne zvyklosti pri pití alkoholu a situácie s vysokým rizikom recidívy. Účastníkom je daný aj priestor pre doplňujúce otázky, témy, pripomienky a podobne, vyhodnotenie očakávaní a obáv, vzájomná spätná väzba účastníkov skupiny a posudzujúceho psychológa.
Pozitívnym sa javí, že Slovensko k projektu DRUID, ktorým v roku 2006 17 krajín EU vyhlásili nekompromisný ale odborný postup voči alkoholu a návykovým látkam za volantom. Zavedením odborného poradenstva začala nová kapitola riešenia problematiky vysokej dopravnej nehodovosti na Slovensku. Kurzy pre vodičov , ktorí požili alkohol, návykové látky alebo lieky sú iba prvé z rady kurzov a školení , ktoré budú pravdepodobne čoskoro nasledovať. Pôjde najmä o kurzy a školenia na zvýšenie bezpečnosti jazdy ako je škola šmyku, defenzívna jazda a iné.
Určitými zmenami bude musieť prejsť aj legislatíva a doplniť, resp. zmeniť niektoré ustanovenia Vyhlášky č.9/2009 Z.z. , rozšíriť kurzy rizikových vodičov napr. o skupinu vodičov, ktorí systematicky prekračujú povolenú rýchlosť. Bude potrebná širšia diskusia k problematike tzv. nulovej tolerancie na alkohol.
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.