Novoročný príhovor

Vážené kolegyne a kolegovia,

tento rok to bude už 5 rokov, čo bola založená Asociácia dopravných psychológov SR. Svojimi zásadnými postojmi prispela k rozvoju dopravnej psychológie a i na základe jej činnosti sa do legislatívy dostalo viacero aktivít, ktorý túto aplikovanú psychologickú činnosť zviditeľnilo. Psychologické vyšetrenia vodičov skupiny C a D sú už bežnou praxou a odborné poradenstvo pre vodičov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu, sprísnila aj najnovšia novela zákona č.8/2009 Zb. Odborného poradenstva sa od 1.1.216 budú musieť zúčastniť všetci vodiči, ktorí požili alkohol a drogy za volantom vrátane tých, ktorých psychiater posúdil ako závislých na alkohole alebo drogách a všeobecný lekár ten istý prípad posúdil presne opačne, čím sa jedinec vyhol odbornému poradenstvu u dopravného psychológa.

Asociácia dopravných psychológov SR presadzuje viaceré psychologické koncepcie  na zlepšenie bezpečnosti  na našich cestách. Vyspelé motoristické krajiny  kladú pomerne veľký doraz na nepriamu výchovu vodičov. Psychológia všeobecne nepovažuje sankcie a tresty za príliš účinný spôsob ako odstrániť nejaký negatívny jav v živote. A platí to aj pre cestnú premávku. Každé porušovanie zákona v doprave má svoje psychologické charakteristiky a svojich "predstaviteľov". Ak chceme tvrdo trestať rýchlych jazdcov, treba im dať aj alternatívu ako svoju vinu odčiniť , napr.  verejno-prospešnými prácami alebo väzením. Ako alternatíva by sa im mohol ponúkať  psychologický výcvik, ktorý ich síce nezmení na krotkých baránkov, ale umožní im spoznať , prečo ich rýchla jazda tak vzrušuje a čo sa s tým dá robiť. Vodič neporušuje predpisy preto, že ich nepozná, ale z dôvodu, že má určitý postoj k danej situácii. A postoj je psychologická premenná, ktorú nezmeníme počtom radarov a policajtov na cestách. Svedčia o tom aj stúpajúce negatívne čísla policajných štatistík o dopravnej nehodovosti za posledné dva roky.

Osobitnou skupinou sú mladí vodiči. Dobrodružstvo, predvádzanie sa, sociálna nezrelosť, adrenalín a nedostatok praxe, to sú príčiny dopravných nehôd mladých vodičov. Sprísnenie kontroly autoškôl, najmä zavedením GPS do vozidiel autoškoly, je pozitívnym krokom, ktorý môže zlepšiť zručnosti mladých vodičov. Zručnosti tvoria iba jednú zložku psychických dispozícii vodiča. A do štúdijných osnov autoškôl za z dopravnej psychológie nedostalo takmer nič.

Dopravní psychológovia majú svoj podiel na bezpečnosti na cestách. Okrem skupiny niekoľkých jedincov, ktorí významne prispievajú ku skvalitňovaniu dopravne psychologických poznatkov v praxi, je tu celý rad dopravných psychológov, ktorí sa iba "vezú"  a túto činnosť považujú iba za časť svojej už dobre rozbehnutej psychologickej praxe.

Ak niečo ide a má to svoju budúcnosť, začnú sa objavovať aj iné profesie, ktoré by tiež radi podieľali na zaujímavej práci. V prvom rade sú to falšovatelia potvrdení o spôsobilosti,  časť tvoria niektorí dopravní psychológovia , ktorí nerešpektujú odborné postupy a neprimerane ich skracujú. V Nemecku sú dokonca pokusy, aby niektoré činnosti dopravných psychológov prevzali rôzni inštruktori. Dopravná psychológia preto musí nielen presadzovať moderné psychologické postupy , ale aj chrániť svoju profesiu pred neodbornosťou. Chýba tu akákoľvek objektívna kontrola o práci dopravných psychológov. Na začiatok by stačila elektronická  evidencia dopravno psychologických vyšetrení  na niektorom ministerstve.

Zo želaním úspešného roka 2016

PhDr. Karol Kleinmann, PhD.

Prezident Asociácie dopravných psychológov SR

Uverejnené v ADPSR správy

Pridaj komentár

Prihláste sa
Ak chcete prezerať všetok obsah bez obmedzenia, prípadne pridávať nový,prihláste sa alebo sa zaregistrujte.

Zabudli ste heslo?
Akcie a podujatia
EFPA EFPA EFPA EFPA EFPA            CONFERENCE INDEX            EFPA